Альона Шкрум, народний депутат України
Джерело: blogs.pravda.com.ua

Давайте розбиратися по суті і фахово. Спочатку, про позитив. І так, він є)

Без сумніву, подання Президентом нового доопрацьованого законопроекту змін до Конституції 27 грудня – є позитивним кроком. Законопроект багато у чому врахував зауваження, висловлені на Комітеті та представниками місцевого самоврядування. (Було б, правда, ще крутіше, якщо порівняльна таблиця законопроекту не суперечила тексту законопроекту, але то інше питання).

ПОЗИТИВНІ ЗМІНИ у 2598-доопрацьованому тексті Президента:

✅ Повернуто місто Севастополь в систему адміністративно-територіального устрою. До цього Севастополь в тексті Конституції взагалі забули.

✅ Вилучена правка зі ст. 140, якою пропонувалось визначати громаду, як юридичну особу. Це несло за собою великі ризики для національної безпеки.

✅ Доопрацьовано повноваження префекта, який тепер "ПРИЗУПИНЯЄ з одночасним зверненням до суду" а не "зупиняє" (як було раніше) "дію актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України."

✅ Повернуто строк повноважень голови громади, депутатів ради громади, окружної, обласної ради, обраних на чергових виборах до 5 років.

✅ Вилучено пропозиції щодо строку повноважень голови окружної, обласної ради на один рік. Також вилучена дурна, на мою думку, норма про ротацію голови окружної, обласної ради (ст.141).

А тепер ЗАУВАЖЕННЯ та підводні камені в змінах до Конституції:

⛔Ризики особливих статусів Донбасу, цілих областей та регіонів України.

В тексті Зеленського визначається, що виключно законами (226 голосами) (а не в Конституції 300 голосами) встановлюється: "статус адміністративно-територіальних одиниць; статус міста Києва як столиці України".

Статус, як зазначив пан Веніславський на минулому засіданні нашого комітету, може бути правовим, соціальним, економічним.

Отже, ця норма, на мою думку, є ще більш дискусійною та небезпечною щодо сепаратизму та національної безпеки нашої країни, оскільки окремий "статус" тепер може окремим законом за 226 голосів отримувати будь-яка область у країні.

І цей статус може бути не лише "правовим", як було у тексті Президента раніше 13 грудня.

⛔У доопрацьованому проекті (ч. 4 ст. 119) з'являються нові повноваження префекта, де він: "вносить Президенту України подання про тимчасове зупинення повноважень голови громади, складу ради громади, окружної, обласної ради".

Це є дуже дискусійною нормою з огляду на відповідність положенням Європейської хартії місцевого самоврядування.

⛔ Залишається небезпечна норма про те, що: "Склад офісу префекта формує префект (ст. 118) ".

Все, що можу сказати: не чіпайте держслужбу!

Бо знову незрозуміло та не визначено, чи працівники префектури взагалі будуть держслужбовцями, чи будуть кожен раз призначатися префектом одноособово та поза конкурсними процедурами.

При цьому, кожні три роки працівники префектури матимуть шанси не бути призначеними новим префектом, і це ще більше зруйнує управління.

⛔ Незрозуміло, як буде призначатися сам префект.

За конкурсом, чи без, з кадрового резерву фахових людей, які мають досвід управління, чи довільно з кола своїх друзів?

Тут варто дивитися досвід європейських країн, де префект є державним службовцем вищої категорії, який має мати досвід роботи на державній службі та державному управлінні не менше 10 років.

Бо повноваження його досить широкі, і саме він має швидко реагувати на сепаратизм, а також переймати на себе керівництво регіону в часи надзвичайного стану чи надзвичайних ситуацій.

⛔Залишилась норма ст. 119, де визначається, що префект на підставі і в порядку, що визначені законом, "видає акти, які є обов'язковими на відповідній території".

Які це акти? Ці повноваження несуть великі ризики для місцевого самоврядування.

⛔ Потенційно з'являються небезпечні та надмірні повноваження Президента України та його "тимчасового державного уповноваженого"!

Президент України зможе за поданням префекта зупинити указом дію відповідного акта органу місцевого самоврядування з одночасним зверненням до КСУ та тимчасово зупинити повноваження голови громади, складу ради громади, окружної, обласної ради та – призначити тимчасового державного уповноваженого.

А "Тимчасовий державний уповноважений" буде "спрямовувати та організовувати діяльність відповідних виконавчих органів ради громади, виконавчого комітету окружної, обласної ради".

Чи може така норма бути використана як необґрунтоване втручання в місцеве самоврядування – питання залишається відкритим.

⛔ Створюються незрозумілі "окружні ради".

Це взагалі болюче питання для місцевого самоврядування. Ці "окружні ради" вносять хаос у систему місцевого самоврядування та можуть провокувати конфлікти повноважень та функцій на місцевому рівні.

При тому, що суть змін – ми б навпаки мали прибирати ці конфлікти та дублювання повноважень в новій редакції Конституції.

Отака історія.

Зважуйте ризики, позитив та негатив.

Бо саме так буду робити я при голосуванні.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Якщо ви помітили помилку, то виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter